Default-header

Svenska Oh Mungood fortsätter att växa – satsar på att ta in kapital och lansera internationellt

Maj 2022

Oh Mungood är en stark uppstickare inom växtbaserad mat och började sälja sina produkter i maj 2021. Ett år senare har bolaget vuxit kraftigt och produkterna finns hos över 100 återförsäljare i landet. Sedan starten har Oh Mungood tagit in cirka 5 Mkr i kapital och i början av nästa år planeras en ny investeringsrunda inför lansering på nya marknader. Målsättningen framöver är även att utöka produktlinjen och att finnas hos fler återförsäljare.

Entreprenören Caroline Nilssons smakminne av uppväxtens Orsaburgare blev starten på Oh Mungoods resa. Orsaburgaren hade sedan länge slutat tillverkas, men Caroline tog kontakt med Torbjörn Granlund, upphovsmannen av burgaren. Torbjörn är numera delaktig i Oh Mungood som erbjuder vegetariska burgare och bites gjorda på mungböna, enligt det gamla Orsareceptet. Oh Mungoods produkter är växtbaserade, ekologiska och helt utan tillsatser. Produkterna är även fria från gluten och soja.

Sedan lanseringen 2021 har bolaget vuxit kraftigt och finns nu hos över100 återförsäljare. Initialt har bolaget valt att plocka in kapital från vänner och bekanta men inför nästa år vill Oh Mungood göra en bredare investeringsrunda, med syftet att resa kapital för att lansera produkterna internationellt.

• Vår målsättning är fortsätta bygga bolaget och vårt varumärke tillsammans med det fantastiska team av personer vi har skapat. Vi vet att vi har grymma produkter och att potentialen för riktigt goda veganska produkter med ett rent innehåll och bra konsistens är enorm, inte bara i Sverige utan även internationellt, säger Oh Mungoods grundare Caroline Nilsson.

Under 2022 kommer Oh Mungood bland annat att släppa en ny produkt och byta sina förpackningar. Man ser också stor potential i att utöka sin distribution till både dagligvaruhandeln och foodservice.

• Vi har höga ambitioner när det kommer till tillväxt kommande åren och redan 2023 planerar vi för en satsning internationellt. I närtid är målet att komma in centralt i dagligvaruhandeln och att våra produkter ska finnas tillgängliga i hela Sverige. Vi ser också stor potential inom Foodservice och det kommer bli en viktig kanal för oss framåt, säger Caroline Nilsson.

Oh Mungood ägs idag av 10 delägare där Caroline Nilsson är majoritetsägare.

OM OH MUNGOOD:

Oh Mungood är den svenska, ekologiska uppstickaren inom växtbaserade livsmedel. Grundat 2020 och med en vision lika självklar som råvarorna i våra produkter: att skapa smakupplevelser som får dig på fall. Smakupplevelser som gör det enkelt att välja växtbaserat – inte för att du behöver, utan för att du vill. Idag hittas våra unika Mung Bean Burgers & Bits i över 100 butiker landet över och hos noga utvalda restauranger och saluhallar. Efterfrågan på produkterna växer – och vi med den.

Lisa Laurell
Brand & Marketing