MAX Oh Mungood Real Green Linkedin nr 2

Mungbönsburgaren från Dalarna intar Sveriges populäraste burgarmeny

2023-06-29

Oh Mungoods ekologiska mungbönsburgare intar MAX Burgers gröna meny. Den redan etablerade burgaren har fått namnet Real Green Burger och ingår i deras nylanserade Supreme Green-meny.

Med smak och hållbarhet i fokus togs den växtbaserade burgaren från Oh Mungood fram med inspiration från “Orsa-burgaren” i Dalarna, där grundaren Caroline Nilsson växte upp. En burgare framtagen av Torbjörn av då udda ingredienser som mungböna, råris, lök, vitlök, rödbeta och många smakrika kryddor. Med Torbjörn med på resan, och receptet klart för uppskalning grundas Oh Mungood 2020 och bara ett halvår senare fanns de första produkterna i butik. Nu intar mungbönsburgaren en av Sveriges mest populära menyer – MAX burgarmeny och dess nya gröna satsning – Supreme Green.

– Vi är väldigt stolta över att MAX Burgers har valt oss som leverantör. Det är riktigt kul att de satsar på mindre leverantörer och att de väljer en ekologisk produkt. En av de visioner jag haft sedan starten är att fler ska få smaka på den burgare som jag blev så fäst vid för många år sedan i min hemby Orsa. Nu får verkligen hela svenska folket göra det. Det känns stort för oss att få bidra till MAX satsning på ett bredare grönt sortiment, säger Caroline Nilsson, grundare av Oh Mungood.

Oh Mungood utmanar vegomarknaden med ekologiska mungbönor som huvudingrediens, och öppnar upp ögonen för en måltid med både smak och hållbarhet i fokus. Smaken har alltid varit en av drivkrafterna för Oh Mungood, som präglas av hela bönor, rena råvaror och ekologiska ingredienser. Företagets mål är att skapa hållbar och riktigt god, växtbaserad mat – och att finnas på MAX meny är verkligen en kvalitetsstämpel.

” Vi vill servera en riktigt god och ren grönsaksburgare. Oh Mungoods burgare är just detta. Att den också är ekologisk, utan onödiga tillsatser och med en spännande kryddning gör att den passar vår meny väldigt fint,” säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX Burgers

Det gröna utbudet har länge varit sekundärt hos restauranger, något som MAX tillsammans med Oh Mungood vill förändra genom att göra grönt till en självklarhet. De hoppas att med detta samarbete kunna visa vägen till fler hållbara och välsmakande menyer.

Lisa Laurell
Brand & Marketing