Skärmavbild 2024-04-25 kl. 16.04.11

Oh Mungood tar in nytt kapital och välkomnar Ludvig Friberger till styrelsen med fokus på hållbarhet

2024-03-25

Efter ett lyckat 2023 med nya lanseringar, intag och co-branding tillsammans med MAX och exportstart mot Tyskland, väljer bolaget OMG Plantbased food AB, med Oh Mungood som varumärke, att ta in externt kapital för att utnyttja det goda läget framåt.

Vi har startat året väldigt bra och ser en stor potential i de satsningar vi har gjort och kommer att göra. Viktigt för oss nu är att fortsätta utveckla bolaget både med nuvarande samarbeten och nya affärer och affärsområden. Vi arbetar ständigt för att fler ska ha möjlighet att äta riktigt bra, ekologisk och ren mat utan att behöva ge upp den goda smaken.” Säger Caroline Nilsson, VD och Grundare av OMG plantbased food.

I rundan som stängdes i april har flera privata investerare gått in i bolaget, där ibland Ludvig Friberger som också tar en styrelsepost.

Ludvig Friberger har en bakgrund inom marknadsföring med fokus på online/performance marketing. Han har även lång erfarenhet av att starta och växa bolag och är medgrundare i såväl e-handelsbolaget RugVista som IFSEK – Institutet för solenergikvalitet. Hans nuvarande fokus är att investera i och stötta bolag inom grön omställning.

“Efter att ha testat Oh Mungods bits blev jag glad över att ha hittat en lättlagad källa till protein som verkligen är en njutning att äta och inte innehåller några konstigheter. Att utan att tumma på matglädjen kunna minska konsumtionen av kött tror jag är en viktig del av att minska vårt koldioxidavtryck. Här har Oh Mungod en unik position. Jag hörde av mig till bolaget och bad att få vara med på resan och träffade ett team med både djup kompetens och stor entusiasm. Det var ett enkelt beslut att investera och engagera mig i bolaget.” Säger Ludvig Friberger.

Med Ludvigs breda kompetens och erfarenhet av digital marknadsföring samt att bygga framgångsrika bolag säkrar vi effektiva processer som behövs för att kunna skala upp snabbt. Hans brinnande intresse för hållbarhet går också hand i hand med våra värderingar. Att Ludvig vill vara med på vår fortsatta resa känns väldigt inspirerande och bra, säger Caroline.

Lisa Laurell
Brand & Marketing